onsdag 31 oktober 2012

Bebisar, sockerpasta och misslyckad kaka

Idag hade min sambo en pappa-dag så han tog lillen och drog på öppna förskolan och var borta från frukost till middag.
Så jag passade på att fixa lite i köket. Jag började med att göra sp-bebisar av den gamla sockerpastan som blev misslyckad. Jag hade tänkt göra en pion men sockerpastan var jättekonstig och kladdig så det gick inte att använda till annat än i en form.
Det blev 5 st bebisar innan jag tröttnade. Nu är dom på tork så ska dom målas när jag får tid :)

Jag gjorde även ny sockerpasta och den blev så mycket bättre. Precis som den ska vara men den måste vila innan man kan använda den och jag har märkt att den blir bättre om den får vila två dagar eller mer. Jag har ett recept som jag älskar. Det är inspirerat från flera olika recept och anpassat för att passa mig. Det receptet tänker jag inte dela med mig av för om jag nån gång skriver en bok ska det vara med i den :)
Däremot kan jag rekommendera det här receptet. Det var det jag började med och det är ett bra alternativ till köpt sockerpasta.

Efter det testade jag att göra red velvet cake med rödbetor istället för färg. Jag läste nånstans att det var så man gjorde från början. Jag tycker det är vidrigt att ha i typ en matsked färgämnen i kakan.
Tyvärr blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Kakan blev väl okej i smaken men den blev inte röd och jag tycker rödbetan tog över iofs inte på ett dåligt vis men så ska inte en red velvet cake smaka. Jag tänkte göra cakepops av kakan i morgon. Det är nånting jag aldrig testat så det blir kul :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar