fredag 2 november 2012

Recept: Citronpaj

Idag skulle jag modellera lite hade jag tänkt men lillen är sjuk så natten har varit lång och jobbig och jag har inte orkat göra mer än nödvändigt.
När lillen sov satt jag vid datorn och läste amerikanska bakbloggar. Jag hittade en ny med jättemycket roliga recept jag ska testa och jag började idag. Det blev en citronpaj. Den blev lite väl sur tycker jag men god så jag tror att den skulle bli bra med lite mer socker.

Receptet är i cups men jag tycker det är onödigt att omvandla till dl eftersom jag har ett cupsmått. Finns att köpa på Ikea och på Jysk. Har man inte det så kan man räkna om. 1 cups = 2,3 dl

Citronpaj
113 g smör
2 msk fint rivet citronskal
1 3/4 cup mjöl
1 1/4 socker
2 nypor salt
6 stora ägg
1 cup citronjuice (ca 4 st)
½ cup vispgrädde

Florsocker till pudring

värm ugnen till 175 grader.
Smält smöret i en kastrull på låg värme. Rör i 1 msk citronskal och låt stå och dra i 5 min.
Blanda mjöl, 1/4 cup socker och en nypa salt i matberedaren.
Häll långsamt ner smöret i mjölet och blanda tills degen håller ihop.
pressa ut degen i en stor pajform.
Baka skalet i 20 min. Låt skalet svalna medans du gör fyllningen.
Kör sockret och skalet i matberedaren i 2-3 min tills det är ett fint pulver.
Häll det i en skål och blanda med ägg, citronjuice och en nypa salt och vispa tills det är slätt.
Vispa grädden tills det bildar mjuka toppar. Blanda ner det i citronsmeten och vispa tills det är precis blandat.
Häll blandningen i det ljumna pajskalet och grädda 20-30 min. Fyllningen ska ha stelnat.
Låt pajen svalna helt innan den serveras.
Pudra med florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar