onsdag 17 oktober 2012

Recept marshmallowsfluff

Idag har jag gjort marshmallowsfluff. Jag vet inte om ni sett det men i välsorterade matvarubutiker (för att inte nämna namn)  kan man köpa marshmallowsfluff på burk. En burk innehåller ca 213g fluff och kostar mer än vad jag vill betala när det är så enkelt att göra det själv. Det kostar ca 40 kr att göra själv och en sats blir ca 880 gram.
Receptet har jag tagit dels från allrecipes.com och dels från sockerrus.

Marshmallowsfluff
5 dl florsocker
5 dl vit sirap
0,5 dl vatten
 ½ tsk salt
3 stora äggvitor
1½ tsk vaniljextrakt
eller 1 tsk vaniljpulver

Rör ihop socker, sirap, vatten och salt i en kastrull. Koka upp till ca 120 grader. Använd sockertermometer. Har du ingen så kan man gå på känsla. När det börjar koka så kan man hålla koll och precis när det börjar ändra färg är det klart. Viktigt är att vätskan fortfarande är klar.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Detta ska göras samtidigt som sockerröran kokar upp. Blir äggen klara innan så sluta vispa.
Häll långsamt ner sockerröran i äggvitorna. Viktigt här är att först börja med ca 2 msk varm sockerröra i äggen. Häller man på varm vätska för fort på ägg blir det äggröra :P
Fortsätt nu hälla på sockerröran men väldigt långsamt, det får gärna ta upp till 5 min. Vispa sedan röran tills den är stel och glansig, tar ca 10 min. Häll på vanilj och blanda ihop.
Håller ca 1 vecka i kylen men det går att frysa.


Jag brukar hälla fluffet i engångsspritspåsar som finns i mataffärer. För att inte spilla och kladda ner hela köket brukar jag sätta påsen i ett stort glas och dra ner påsen över glasets kant. Jag brukar fylla varje påse med antingen 110 g eller 220 g för det är så mycket jag behöver i de recepten jag använder fluffet till. Vågen kommer för övrigt från Clas ohlson och är awsome :)
Jag använder fluffet främst till Smörkräm och fyllning i whoopie pies

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar