måndag 8 oktober 2012

Step-by-step blomma

Idag har jag gjort lite blommer till helgens beställning och passade på att göra en step-by-step.
Det är bland det enklaste man kan modellera men det blir sååå fint. Det som behövs är en blossom silikonform och femblads blomutstickare.

Silikonformen kan köpas hos Strössel o annat
 Flowerpaste och lite olika blomutstickare

Kavla ut fp och stick ut blommor
Pudra med majsstärkelse så att fp inte fastnar
Lägg en blomma i utstickaren
Sätt på den andra delen och tryck till
 Lossa försiktigt blomman ur utstickaren
Lägg på tork.

När blommorna har torkat kan man måla med pulverfärg eller använda dom som dom är till cupcakes, tårtor eller vad man tycker. Om man vill kan man sätta strösselkulor som center. Jag har använd en gul kula som jag fäst med lite ätbart lim (det går att använda vatten) i mitten på den lilla blomman.

Övriga tips:
När jag pudrar ut majsstärkelse använder jag två  skumtvättlappar från barnavdelningen som jag stänger med en påsklämma. Enkelt och billigt.
När jag modellerar använder jag alltid engångshandskar som är godkända för livsmedel. Jag köper mina på coop extra. Jag tycker det är lättare att använda handskar eftersom sp och fp inte fastnar lika lätt och jag slipper färg på fingrarna.
När jag lägger mina blommor på tork använder jag en tom äggkartong som jag täcker med folie.
Mattan jag modellerar på har jag köpt hos Ikea. Kostar ingenting om man jämför med andra mattor som finns på marknaden. Enda negativa jag har att säga om den är att den flyttar på sig men det löser jag med målartejp :)
Jag hoppas det har varit till hjälp för er därute :)




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar