lördag 6 oktober 2012

Jenny´s belgiska våfflor

I går fick jag mitt nya belgiska våffeljärn :) Jag köpte det här.

Jag googlade recept men jag hittade inga som passade mig så jag gjorde ett eget och det blev så himla bra :) Jag måste säga att det var lite krångligt med våffeljärnet med temperatur, tid och hur mycket smet. Jag har ju iofs inte läst bruksanvisningarna. Iallafall kom jag fram till att strax under 1 dl smet på varje sida (i min finns det två sidor) 3 minuter på 80% av effekten.
Jag har ingen aning om hur många våfflor det blev men det räckte till mig, min sambo, hans bror och en till min son.
De serverades med grädde och hallonsylt.

Jenny´s belgiska våfflor:
1 pkt jäst
4 msk fingervarm mjölk
3 ägg (separerade)
7 dl mjölk
100 g smält avsvalnat smör
1 tsk salt
1-2 tsk vaniljpulver, jag hade 1,5
11 dl vetemjöl

Smula jästen i en liten bunke och häll över den ljumna mjölken. Rör om tills jästen är helt smält.
Blanda äggulor, smör, salt och vanilj. Häll mjölk och mjöl omvartannat  tills allt är blandat.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum, jag gjorde det i min assistent samtidigt som jag blandade mjöl och mjölk. Blanda jästmjölken i äggulesmeten och vänd ner äggvitorna.
Låt jäsa under bakduk i 40 min, gärna på ett lite varmare ställe som över kylen.
Sen är det bara att steka våfflorna. Jag hade ca 80% av max temperaturen på mitt våffeljärn i 3 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar