onsdag 10 oktober 2012

Lika delar botten

Idag har jag bakat som en dåre. Mini cupcakes, choklad med dumle, 48 st fick jag ihop. Minus några provsmak :P
Jag har även bakat en lika delar botten. Det betyder att man tar så många ägg som behövs (i mitt fall 5st) och knäcker ner dom i ett glas, sen tar man två likadana glas och häller upp socker så det är lika mycket som äggen i det ena glaset och i det andra häller man upp mjöl och potatismjöl så det är lika mycket som sockret och äggen. Jag kör 3 delar vetemjöl 1 del potatismjöl. till 5 ägg krävs det 1½ tsk bakpulver och 1½ tsk vaniljsocker.
Vispa äggen och sockret länge. Jag körde ca 20 min i assistenten. Sikta mjölet och rör försiktigt ner i äggsmeten tillsammans med vaniljpulvret och bakpulvret.
Denna botten jäser rejält så man behöver täcka en form med bakplåtspapper en bit över formens kant.
In i ugnen enligt receptet på 175 grader i 40 min men jag kör 165-170 i ca 48 min men det är olika från ugn till ugn.
Man kan smaksätta den med choklad, då byter man bara ut lite av mjölet mot kakao eller citron, i med lite skal och saft. Det är bara fantasin som sätter gränserna.
Jag älskar det här receptet, det är så enkelt att baka, få ingredienser och resultatet blir amazing!

Jag har dessutom bakat macaronskal i två färger, rosa som ska fyllas med hallon och lila som ska fyllas med blåbär. Dom lila blev sådär men dom rosa blev bra.
I morgon ska jag fixa frosting till cupcakesen, fylla macarons och baka chokladflarn. Om det finns tid över ska jag modellera lite också men det känns lite väl tidsoptimistiskt :)




(Uppdateringar om surdeger kommer förhoppningsvis i morgon, det gick inte riktigt som jag ville idag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar