lördag 27 oktober 2012

Recept: Browniecheesecake

Roy Fares (som blev årets konditor 2010) har en tävling där man kan vinna hans senaste bok sweet. För att vara med och tävla ska man baka sin paraddessert, fota och skicka receptet till honom.

För några år sedan innan jag hade funnit bakningen på riktigt så hittade jag ett recept på cheesecake som var blandad med kladdkaka. Det är än idag bland det godaste jag ätit och bakat. Tyvärr har jag slarvat bort receptet i en flytt och jag hittar det ingenstans.

Just nu är jag väldigt inne på att hitta på recept själv så jag har exprementerat och fått fram ett eget  på vad jag nu kallar browniecheesecake.
Jag hade redan ett asbra recept på cheesecake för det är bland det godaste jag vet så det hade jag redan testat till perfektion :)
Ett brownierecept hade jag inte men det kollade jag upp på nätet, ändrade lite för att passa mig och det blev awesome :)
Jag anpassade receptet till en 15 cm form för det blir så mycket om man gör i en 24cm och det ska ju bara räcka till mig och min sambo.


Browniecheesecake
Cheesecake:
200 g cream cheese
0.8 dl kesella
  ½ dl socker
1 nypa salt
½ tsk vaniljsocker el, 1/4 tsk vaniljpulver
2 tsk majsstärkelse
1½ ägg
saft och skal av ½ citron
Brownie:
40g smör
50g mörk choklad
½ ägg
½ dl socker
0,8 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader.
Börja med cheesecakesmeten. Vispa cream cheese och kesella till en krämig smet. Gärna med elvisp eller assistent. Blanda ner äggen, citronen och sen de torra ingredienserna.
Browniesmeten: Smält chokladen och smöret över vattenbad. Låt svalna och blanda ner ägg och sedan socker och vetemjöl.
Smörj en 15 cm form. Häll hälften av cheesecakesmeten i formen. Häll sedan över browniesmeten och sen resten av cheesecakesmeten. Jag rör runt lite så att kakan ska bli melerad men det är valfritt.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50-55 min. Den ska inte bli helt genomgräddad. Låt kakan svalna i rumstemperatur och ställ sedan in i kylskåp och låt vila gärna över natten men det går att äta så fort den är sval. Det gjorde jag, vem kan vänta? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar