lördag 1 december 2012

Recept: Hallonkola

Nu har jag precis kommit hem från en underbart rolig tjejkväll som min vän Jacki hade ordnat.
Jacki har varit otroligt stöttande när det gäller mitt bakande. Hon har verkligen fått upp mitt självförtroende och komplimangerna regnar över mig :)
Som gåbort present hade jag gjort hallonkola som jag slog in i smörpapper och la i en box jag gjort av tapet. Sen virade jag in det i cellofan och knöt ihop med presentsnöre.

Hallonkola
2 dl tinade hallon
2,5 dl socker
1,5 dl grädde
1 msk sirap

Pressa hallonen genom en sil till en puré. Häll alla ingredienser i en kastrull och koka upp under omrörning. Om man vill vara extra noga kan man låta det koka tills det nåt en temperatur på 122 grader men jag orkar inte hålla på med sånt så jag kokar det tills jag känner att den är klar, (kolan börjar ändra karaktär) gör ett *kulprov och sen häller jag upp det i en form på ca 15*20cm men det funkar bra med en 15*15 också beroende på hur tjock man vill ha den färdiga kolan.

Låt den stelna och skär sedan upp kolan i lagom bitar. (Jag använder både pizzaskärare och kniv). Vill man vara extra fancy kan man slå in varje bit i antingen smörpapper eller cellofan. Kolan klibbar ju ihop sig om man lägger dom direkt emot varandra så ska man ge bort det känns det lite lyxigare när dom är individuellt inslagna (enligt mig)


*Kulprov är när man tar lite kola och droppar i iskallt vatten. Låt vila ½ min och testa rulla ihop kular till en boll, går det så är den klar om inte är det bara koka vidare och göra om efter en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar