måndag 15 april 2013

Årets kladdkaka 2013

Jag är med och tävlar i årets kladdkaka 2013. Mitt bidrag är en apelsinchokladkladdkaka som enligt mig är supergod :)
Receptet är helt mitt eget vilket var en av reglerna.
Ni får gärna hjälpa mig att vinna genom att klicka på länken och gå in och rösta :)
http://www.kladdkakan.se/en-kladdkaka-med-fyllig-smak-av-choklad-och-apelsin/

Receptet kommer här:

Apelsinkladdkaka
75 g smör
1 ägg
3/4 dl socker
½ dl vetemjöl
½ tsk vaniljsocker
Skal av 2 apelsiner

Chokladkladdkaka
75 g smör
1 ägg
3/4 dl socker
½ dl vetemjöl
½ tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en 24 cm rund form.
Ta fram två bunkar och gör båda smetarna parallellt.
Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker i ca 1½ minut med elvisp på högsta effekt.
Sikta ner mjöl och vaniljsocker. Sikta även ner kakaon i chokladkladdkakan.
Häll ner det rivna apelsinskalet i apelsinkladdkakan.
Tillsätt det smälta smöret och rör försiktigt tills allt precis har blandats.

Börja med att hälla en tredjedel av chokladsmeten i  mitten av formen häll sedan en tredjedel av apelsinsmeten i mitten av chokladsmeten.
Fortsätt så tills all smet är i formen. Ta sedan en tandpetare eller liknande och rör runt i smeten så dom blandas men inte helt.
Kakan ska bli tigrerad.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min.
Kakan ska fortfarande vara kladdig när den kommer ut. Låt svalna i rumstemperatur en stund innan den ställs in i kylskåp.
Låt vila kallt minst 2 timmar. Den kan med fördel göras dagen innan den ska ätas.

Servera med grädde, kesella, vaniljglass eller ät den som den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar